De betekenis achter de hoofddoek heeft bij de Islamitische bevolking een religieuze achtergrond, De hoofddoek zou namelijk de privacy van de vrouwen van de profeet Mohammed moeten waarborgen, dit wordt in de Koran aangehaald in verschillende citaten. De hoofddoek wordt niet verplicht in de Islamitische godsienst, maar de vrouwen worden wel aangespoord om dit te doen. Ze moeten zich ingetogen gedragen en de sluier is voor de vrouwen een manier om zich te onderscheiden van de onzedige vrouwen. Ook heeft de sluier te maken met het afschermen van de verleidelijkheid van de vrouw t.o.v. de man en zo ook de zuiverheid te beschermen. De hoofddoek is dus voor alle duidelijkheid geen verplichting maar een goddelijke verwachting/vraag.
(neutrale bronnen)
(neutrale bronnen)
Welke soorten hoofddoeken zijn er (Islam)?
In de moderne moslimwereld zijn er verscheidene redenen om een hoofddoek te dragen, de hoofddoek heeft dan ook verschillende varianten. Hier volgen de voornaamste: zo heb je de hijab, deze bedekt de haren en de hals (dit is de hoofddoek die wij ook het meest gewend zijn in ons straatbeeld). Er is ook de chador, dit is een mantel die het hoofd en het lichaam omhuld. Dan is er nog de niqab, waarbij je enkel de ogen ziet en ten slotte is er ook nog de burqa, deze heeft nog een gaasje voor de ogen.
voorbeelden:
Hijab chador niqab burqa
(neutrale bronnen)Waarom droegen Christenen hoofddoeken?
In I Corintiers 11:5-9 staat: “Een vrouw daarentegen brengt schande over haar hoofd wanneer zij blootshoofds bidt of profeteert; ik vind dat even erg als wanneer haar hoofd kaalgeschoren was. Als een vrouw geen sluier hoeft te dragen, kan ze net zo goed haar haar afknippen. Maar als het voor haar een schande zou zijn om kortgeknipt of kaalgeschoren te zijn, laat haar dan wel een sluier dragen. Een man moet zijn hoofd niet bedekken want hij is het beeld van Gods glorie, maar de vrouw is de glorie voor haar man.”
Deze tekst zou aanleiding hebben gegeven tot het gebod op het dragen van een hoofddoek voor de vrouw in een katholieke kerk (dit gebod is later weer opgeheven, katholieke vrouwen mogen nu zelf kiezen of ze al dan niet een hoofddoek dragen). Ondertussen wordt er enkel nog een hoofddoek gedragen bij Tridentijnse missen en door katholieke zusters. In de Zuid-Europese en Latijns-Amerikaanse landen dragen de vrouwen nog wel een mantilla wanneer ze naar de kerk gaan (Dit is een meestal kanten sluier,die vrouwen over hun hoofd dragen en die tot over hun schouders valt). Hier in België zie je de mantilla vooral nog bij bruiloften de vrouw (= de bruid) draagt dan vaak een witte mantilla die symbool staat voor kuisheid.
(neutrale bronnen)
Is het verplicht in hun godsdienst (Islam)?
(neutrale bronnen)
Is het verplicht in hun godsdienst (Islam)?
In de Koran komen twee verzen voor waar staat dat Allah dit wel vraagt van zijn gelovigen, maar het hen niet verplicht:
Soera 33, de Confreranten (Al-Ahzaab), vers 59: "O Profeet! Zeg aan uw vrouwen en uw dochters en de vrouwen der gelovigen dat zij een gedeelte van haar omslagdoeken over haar (hoofd) laten hangen. Dit is beter, opdat zij mogen worden onderscheiden en niet lastig worden gevallen. En Allah is Vergevensgezind, Genadevol."
Soera 24, het Licht (An-Noer), vers 31: "En zeg tot de gelovige vrouwen dat zij ook haar ogen neergeslagen houden en hun passies beheersen, en dat zij haar schoonheid niet tonen dan hetgeen ervan zichtbaar moet zijn, en dat zij haar hoofddoeken over haar boezem laten hangen, en dat zij haar schoonheid niet tonen behalve aan haar echtgenoot of haar vader of de vader van haar echtgenoot, of haar zonen of de zonen van haar echtgenoot, of haar broeders, of de zonen van haar broeders, of de zonen van haar zusters of haar vrouwen, of haar slaven, of zulke mannelijke bedienden die geen geslachtsdrang hebben, of de jonge kinderen die van de naaktheid van een vrouw niets afweten.
In het boek ‘Een tipje van de sluier’ door Joris Luyvendijk, uitgeverij Podium, Amsterdam, 2001, lezen wij dat er diverse interpretaties zijn over de hoofddoek. Zo schrijft hij:
“De uiteenlopende ideeën over de hoofddoek worden weerspiegeld in de manier waarop islamitische landen ermee omgaan. De overgrote meerderheid laat het aan de gelovigen zelf over, met verwijzing naar de dubbelzinnige inhoud van de koranverzen die over de hoofddoek spreken.”
De 'dubbelzinnige inhoud' waar de heer Luyvendijk het over heeft, betreft de taalkundige interpretatie van de verzen 24:31 en 33:59. De respectieve zinsnedes "Laat hen hun hoofdbedekking over hun boezems dragen" en "O Profeet, vertel jouw echtgenotes en jouw dochters en de vrouwen van de gelovigen dat zij hun overkleren over zich heen draperen" bevatten niet het bevel om het hoofd te bedekken, maar om de boezem te bedekken.
Het is dus NIET verplicht volgens de Islam, het is meer een eigen keuze van de gelovigen.
Elke religie kent zijn eigen hoofdbedekking. In Zuid-Europese landen dragen vrouwen een hoofddoek als ze naar de kerk gaan. Streng protestanten een hoedje en orthodox-joodse vrouwen zijn nooit zonder hoofddoek of pruik buitenshuis. De ‘bekendste’ hoofddoek is -zeker de laatste jaren- toch wel die van de moslima. Volgens sommigen is het een islamitisch voorschrift, voor andere moslima’s een manier om uit te dragen dat ze geloven in de islam. De manier waarop moslima's een hoofddoek dragen is erg verschillend en uiteenlopend; van de niqab (een sluier die een deel van het gezicht bedekt) tot een hoofddoek die de hals vrij houdt
Wat zijn de grootste problemen rond het al dan niet invoeren van een hoofddoekenverbod?
Wat zijn de grootste problemen rond het al dan niet invoeren van een hoofddoekenverbod?
Enkele problemen:
- Door de hoofddoek te verbieden, wordt het een strijdpunt, een symbool waar om gestreden moet worden. Terwijl het uiteindelijk maar een stukje stof is.
- Een verbod werkt radicalisering in de hand. Meer gematigde moslima’s die de nood niet voelden om een hoofddoek te dragen, beginnen er door het verbod wel een te dragen.
- Een verbod bevordert de maatschappelijke intolerantie omdat het de boodschap geeft dat een hoofddoek iets slechts is.
- Een verbod op hoofddoeken zet een rem op emancipatiekansen van meisjes met een hoofddoek. Hun recht op onderwijs wordt beperkt en dus ook hun kansen op werk krimpen in.
- De sociale druk op meisjes om een hoofddoek te dragen is onaanvaardbaar. Ook de maatschappelijke druk om de hoofddoek áf te zetten, en de discriminatie waarmee vrouwen met een hoofddoek worden geconfronteerd, verdienen echter onze verontwaardiging. Hoofddoek verbieden of hoofddoek verplichten, het achterliggende principe is in beide gevallen dwang. Beide staan haaks op het principe van vrijheid van religieuze beleving en van de vrije keuze van vrouwen.
(neutrale bronnen)
Is de hoofddoek wel echt een religieus teken?
Het islamitische gebod wat betreft kleding is een bedekking voor zowel het lichaam als het gedrag, zonder het een is het andere niet compleet. Het is een wisselwerking. Door de hoofddoek word je herinnerd aan je herkenbaarheid als moslima en kun je je gedrag beter bedekken. Als je je gedrag bedekt voor je geloof, kun je kracht putten uit het dragen van een hoofddoek. Je hoeft je met een hoofddoek qua uiterlijk/lichaam niet te bewijzen als je qua gedrag geen opvallende dingen doet.
De hoofddoek is dus niet het gehele gebod, maar het gaat om de totale bedekking. Als de hoofddoek een ‘islamitisch symbool’ is dat volgens sommige politici verboden moet worden, is dat dan ook het geval met wijde kleding, bescheidenheid en kuisheid? Want de ‘hijab’ vergelijken met een kruisje of een keppeltje gaat wat mij betreft mank. Een kruisje is geen gebod, maar een uiting zonder bijkomstige functie. Een keppeltje zou je inhoudelijk kunnen vergelijken , ware het niet dat veel joden met keppeltjes nog in hun gemeenschap leven, sociaal en economisch gezien en moslims wat dat betreft dus door te integreren zichzelf in de vingers hebben gesneden. De meeste joden dragen hun keppeltje echter niet meer de hele dag. Bovendien is de hoofddoek niet een puur islamitisch gebruik. Veel joodse en christelijke vrouwen dragen een hoofddoek en ook Maria, de moeder van Jezus, is in onze kerken getooid met een prachtige sluier. Als er in Belgie getrouwd wordt, dragen ook veel vrouwen een bruidssluier.
Ik wil de hijab liever vergelijken met de rok die gereformeerde vrouwen voor hun geloof de hele dag moeten dragen, omdat God het volgens hen niet heeft toegestaan een broek te dragen. De rok wordt niet gezien als een vrouwonvriendelijk symbool. Draagsters van een lange rok worden hooguit beschouwd als ‘orthodox’ of ‘extreem’. De hijab an sich is dus geen symbool, noch vrouw-onvriendelijk. Wat het vrouw-onvriendelijk zou maken, is het dwingen tot het dragen ervan of het juist met dwang verwijderen van kleding waar vrouwen uit eigen beweging voor hebben gekozen.
- Door de hoofddoek te verbieden, wordt het een strijdpunt, een symbool waar om gestreden moet worden. Terwijl het uiteindelijk maar een stukje stof is.
- Een verbod werkt radicalisering in de hand. Meer gematigde moslima’s die de nood niet voelden om een hoofddoek te dragen, beginnen er door het verbod wel een te dragen.
- Een verbod bevordert de maatschappelijke intolerantie omdat het de boodschap geeft dat een hoofddoek iets slechts is.
- Een verbod op hoofddoeken zet een rem op emancipatiekansen van meisjes met een hoofddoek. Hun recht op onderwijs wordt beperkt en dus ook hun kansen op werk krimpen in.
- De sociale druk op meisjes om een hoofddoek te dragen is onaanvaardbaar. Ook de maatschappelijke druk om de hoofddoek áf te zetten, en de discriminatie waarmee vrouwen met een hoofddoek worden geconfronteerd, verdienen echter onze verontwaardiging. Hoofddoek verbieden of hoofddoek verplichten, het achterliggende principe is in beide gevallen dwang. Beide staan haaks op het principe van vrijheid van religieuze beleving en van de vrije keuze van vrouwen.
(neutrale bronnen)
Is de hoofddoek wel echt een religieus teken?
Het islamitische gebod wat betreft kleding is een bedekking voor zowel het lichaam als het gedrag, zonder het een is het andere niet compleet. Het is een wisselwerking. Door de hoofddoek word je herinnerd aan je herkenbaarheid als moslima en kun je je gedrag beter bedekken. Als je je gedrag bedekt voor je geloof, kun je kracht putten uit het dragen van een hoofddoek. Je hoeft je met een hoofddoek qua uiterlijk/lichaam niet te bewijzen als je qua gedrag geen opvallende dingen doet.
De hoofddoek is dus niet het gehele gebod, maar het gaat om de totale bedekking. Als de hoofddoek een ‘islamitisch symbool’ is dat volgens sommige politici verboden moet worden, is dat dan ook het geval met wijde kleding, bescheidenheid en kuisheid? Want de ‘hijab’ vergelijken met een kruisje of een keppeltje gaat wat mij betreft mank. Een kruisje is geen gebod, maar een uiting zonder bijkomstige functie. Een keppeltje zou je inhoudelijk kunnen vergelijken , ware het niet dat veel joden met keppeltjes nog in hun gemeenschap leven, sociaal en economisch gezien en moslims wat dat betreft dus door te integreren zichzelf in de vingers hebben gesneden. De meeste joden dragen hun keppeltje echter niet meer de hele dag. Bovendien is de hoofddoek niet een puur islamitisch gebruik. Veel joodse en christelijke vrouwen dragen een hoofddoek en ook Maria, de moeder van Jezus, is in onze kerken getooid met een prachtige sluier. Als er in Belgie getrouwd wordt, dragen ook veel vrouwen een bruidssluier.
Ik wil de hijab liever vergelijken met de rok die gereformeerde vrouwen voor hun geloof de hele dag moeten dragen, omdat God het volgens hen niet heeft toegestaan een broek te dragen. De rok wordt niet gezien als een vrouwonvriendelijk symbool. Draagsters van een lange rok worden hooguit beschouwd als ‘orthodox’ of ‘extreem’. De hijab an sich is dus geen symbool, noch vrouw-onvriendelijk. Wat het vrouw-onvriendelijk zou maken, is het dwingen tot het dragen ervan of het juist met dwang verwijderen van kleding waar vrouwen uit eigen beweging voor hebben gekozen.
(neutrale bronnen)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten